Bleking ehem slojd

From the Blog

Promenera i naturen

När du känner en stark känsla av negativa känslor har du säkert hört att en promenad hjälper. Men nu finns de faktiskt en studie och ny forskning som hjälper att sätta nytt ljus på varför det är så positivt att promenera när man känner sig ledsen. Studien som genomfördes av forskare från Universitetet i Michigan upptäckte att med promenader i naturen tillkommer massor av positiva hälsoeffekter på ens mentala hälsa. Till exempel en minskad depression, förstärkt välmående och psykisk uthållighet, och lägre upplevd stress. De positiva effekterna på vårt välmående verkar vara särskilt påtagliga för de som har genomgått en traumatisk upplevelse i sitt liv som en allvarlig sjukdom eller en förlust eller skilsmässa.

En vetenskaplig studie

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Ecopsychology och inkluderade 1 991 personer som var en del av Englands nationella organisation för välmående och hälsa. Som ett projekt anordnade dem över 3 000 promenader varje vecka. Forskare analyserade sedan deras svar och jämförde de som deltog och inte deltog i promenader i naturen. Utöver att förstärka ens välmående tycks även promenader i naturen ha en förmildrande påverkan på olika händelser som personer bearbetade samtidigt som de förbättrade individers välmående och mentala viljekraft, skrev forskarna i sin studie.

Billigt och lättillgängligt sätt

Att promenera är ett billigt och lättillgängligt sätt att inte bara hålla sin hjärna och sitt välmående i trim, utan även sin kropp. Det är en kraftfull medicin mot stress och psykisk ohälsa som allt fler borde ta del av. Deras forskning visar att något så enkelt som en daglig promenad, eller att jogga tillsammans med andra i grupp, förstärker ens välmående och förebygger starkt negativa psykiska fenomen som depressioner med upp till 150%.  De nya upptäckterna sätter nytt ljus på en allmänt erkänd folksanning genom att nu kunna backas upp med vetenskapliga bevis. Forskare rekommenderar att man bör gå minst 10 000 steg om dagen för att hålla sin kropp i trim. Det hjälper dig att reducera dina stressnivåer, göra dig glada, öka ditt självförtroende, hålla din vikt i balans, stärka dina be och göra dig mer kreativ.

Inte bara promenader som är bra

Men det är inte bara promenader och den fysiska aktiviteten som kan hjälpa dig att må bättre när du promenerar i skogen. Faktum är att dofter och lukter har en stark påverkan på vår hälsa och våra känslor. De verkar ha en tydlig koppling till vårt belöningscentrum i hjärnan. Det är därför vissa dofter kan få dig att minnas saker som hände för flera år sedan och andra kan få dig att känna en känsla. Men det kan också reducera stress, det visar forskare från Tokyo som studerade över 250 personer och hur mådde efter att ha promenerat i skogsmiljö under två månader. 95% menade att de mådde betydligt bättre än tidigare och forskarna drar därför en koppling till välmående och promenader i natur. Så ge dig ut på en gång, för nu är äntligen våren här och det är dags att börja promenera för första gången på ett halvår.

Inte bara promenader som är bra