Bleking ehem slojd

From the Blog

Fördelar med yoga

Vi vet att det här normalt är en sida om hantverk och olika hobbyverksamheter. Men en sak som ofta faller i glömskan är hur vi kan ta hand om vår kropp på olika sätt. Att ta hand om kropp och sinne är precis vad vi gör vare sig vi lär oss att måla, skriva, sticka eller tälja. Men det finns många fler sätt att ta hand om sin kropp. Och ett av dem är genom yoga. Yoga är en förvånansvärt bra form av träning som gör dig starkare mentalt och fysiskt. Här kommer några av fördelarna med yoga.

Fördelar med yoga: du får en bättre aptit

Forskning från universitet i Washington visar att människor som utövar yoga på en regelbunden basis äter på ett bättre sätt, och bättre mat, än andra sportutövare. Yoga uppmuntrar dig till att fokusera på din andning och de olika känslorna du har i din kropp. Och det hjälper dig att träna din hjärna till att uppmärksamma vad som händer i din kropp, att fokusera din uppmärksamhet på hur du känner och upplever din hunger och törst. Resultatet blir att du ser mat som ett bränsle som används för att hålla din kropp i trim. Ingen mer tröstätning och snabba kolhydrater alltså.

Du kan träna med din hund & du blir smartare

För alla hundägare där ute kommer en positiv nyhet. Det går alldeles utmärkt att träa med din hund. Den här formen av yoga kallas ”doga” och startades i New York 2002. Ta med in hund på din nästa doga-session och posera sida-vid-sida med din hundvalp. Det finns också klasser dit man kan ta med sin hund… men katterna är sällan lika intresserade av att vara med som hundarna är. 20 minuter av yoga varje dag stärker din hjärnas förmåga att snabbt och precist bearbeta information, till och med på ett bättre sätt än vad löpning gör. Där många former av träning ger dig valet att antingen zona in i träningen, eller att zona ut, så uppmuntrar yoga dig istället att återgå till att omfamna närvaron i nuet och ge det all din uppmärksamhet. Den här formen av mindfulness har visat sig korrelera med fysiska förändringar i hjärnan som hjälper tillväxten i förloberna, en del av hjärnan som associeras till arbetsminnet och uppmärksamheten.

Nakenyoga och reducera dina stressnivåer

Yogaklasser man utför naken – alltså helt naken, har blivit allt mer populärt världen över. Något som började i San Fransisco under 80-talet har nu spridit sig som löpeld till flera delar av världen. De finns kurser enbart för män, enbart för kvinnor, samt gemensamma klasser och syftar till att ta din yogaträning till en ny nivå. En kvinna berättar till exempel hur hon överkom sin rädsla för nakenyoga, byggde upp sitt självförtroende, och skakade av hennes så kallade ”brister”. Därför är yoga också ett bra sätt för dig som vill reducera dina stressnivåer. Alla som någon gång har gjort solen vet att det är ett utmärkt sätt att lugna kropp och sinne. Sättet du spännen och sedan slappnar av din kropp medan du utövar yoga – i kombination med mindfulness hjälper oss att slappna av. Kanske är det därför du efter bara 8 veckor av träning får en betydligt bättre sömnkvalitet än vad du hade innan.